STRATEGY

BLUE OCEAN STRATEGY
De basis voor het bepalen van de strategie is de ‘‘Blue Ocean Strategy’’ (Kim en Mauborgne).
De strategie is hiermee goed scherp te krijgen door antwoord te geven op vragen, zoals:

- Op welke factoren concurreert uw bedrijf met de concurrentie?
- In welke factoren investeert de concurrentie?
- Hoe presteert de concurrentie op de ‘‘concurrentiefactoren’’?
- Hoe uw bedrijf scoort op de ‘‘concurrentiefactoren’’?
- Hoe uw bedrijf wil scoren op ‘‘concurrentiefactoren’’?

Door de Blue Oean Strategy the combineren met het Business Model Canvas (Alexander Osterwalder) ontstaat er een krachtig raamwerk om het bestaande businessmodel aan te scherpen. Het Business Model Canvas helpt de verandering in de strategie door te vertalen in het bestaande businessmodel.
.
DE STRATEGISCHE UITDAGING
Is om nieuwe factoren te vinden waarin de concurrentie nog niet investeert, maar waaraan wel een behoefte is van de klant.
Actions speak louder than words. There is a big difference between what people say and what they do. People might tell you they are excited about your new product, but when they are in a buying situation their behaviour might be totally different
ALEXANDER OSTERWALDER